Generatief leiderschap
Generatief verwijst naar genereren van antwoorden op wat we meemaken.
Generatief Leiderschap integreert de belangrijke kennisgehelen uit de laatste 50 jaar zoals o.m. Ruth Cohn (TGI/living learning), David Bohm (Infinite Potential/Dialogue), Joe Jaworski (Inner path of Leadership/Source), Otto Scharmer (Theorie U/Society 3.0), John Milton (The Way of Nature), Hans Knibbe (Zijnsoriëntatie), Clare Graves / Ken Wilber (Stadia van bewustzijnsontwikkeling) en Frederic Laloux (Reinventing Organizations).
Het is een integraal concept
Generatief Leiderschap is zelfsturend leiderschap waarbij individuen en communities zichzelf en hun omgeving sturen om op die manier transformaties teweeg te brengen en vernieuwing te genereren. Het richt zich op hoe wij kijken en hoe wij handelen, ofwel, op hoe we waarnemen en hoe we waarmaken. Wanneer we onze vermogens tot waarnemen en waarmaken ontwikkelen zal de eigen manier waarop we sturing geven aan onszelf en in onze omgevingen verscherpen en versterken. Zo kunnen we antwoord geven op hetgeen wat we ervaren, binnen en buiten, en vanuit hier moeizame, frustrerende of zelfs destructieve interacties transformeren.
www.centreforgenerativeleadership.comTGI
ThemaGecentreerde interactie is een methode en een houding van integraal kijken naar krachtig interveniëren vanuit thema’s. Het basismodel met de vier componenten, IK- WIJ- HET- de driehoek in de bol , GLOBE.
Overal waar mensen samen werken en leren, ontstaat er een dynamisch spanningsveld tussen vier componenten. Meerdere ‘IK’-ken samen vormen een ‘WIJ’ in relatie tot een bepaalde opgave of ‘TAAK’. Deze drie verhouden zich op hun beurt tot de omgeving of de GLOBE. Samen vormen ze de onderlinge componenten van een interactiesysteem. Dit eenvoudige basismodel wordt gebruikt om processen waar te nemen en te beïnvloeden in (bestuurs-) vergaderingen of projectgroepen, in visie- en veranderwerk, teams, organisaties, leergroepen...
In het dynamische veld tussen deze vier componenten ontstaat betekenisgeving en interactie: de thema’s waarover het gaat, worden soms impliciet of expliciet aan de orde gesteld of juist verzwegen (taboes, spanningsvolle onderwerpen, blinde vlekken ...). Methodisch wordt dit bewerkstelligd door het zorgvuldig zoeken, vinden, formuleren en inleiden van thema’s die mensen aanspreken zowel op cognitief als op emotioneel niveau. Het werken aan thema’s wordt ondersteund met een scala aan werkvormen.
www.schoolvoortgi.be